Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

Artykuły

Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła to element sprzęgła pozwalający nie tylko na ruszenie z miejsca, ale także zmienienie biegów czy zatrzymanie pojazdu bez konieczności wyłączenia silnika. Tarcza sprzęgła umożliwia również na bardzo efektowne przeniesienie momentu obrotowego.

Tarcza sprzęgła – wymiana oraz zasady działania

Nie wszyscy jeszcze mają świadomość, że zmiana biegów będzie możliwa tylko w przypadku wciśnięciu pedału sprzęgła, właśnie wtedy docisk sprzęgła jest odciągnięty od tarczy, następnie następuje rozłączenie napędu. Gdy kierowca ustawi odpowiedni bieg, zwalnia pedał sprzęgła, co doprowadza do ponownego dociśnięcia tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Należy również mieć świadomość, że gdyby nie okładziny cierne, którymi z kolei pokryta jest tarcza, w momencie zmiany biegów ślizgałaby się ona po kole zamachowym powodując zjawisko nazywane ślizgającym się sprzęgłem.

Doprowadziłoby to nie tylko do niszczenia się docisku sprzęgła, ale także koła zamachowego, w zdecydowanej większości przypadków jest rezultatem wytarcia okładzin ciernych. Przy okazji zauważalne jest zdecydowanie gorszy komfort jazdy, przez trudności z przyspieszeniem oraz utrudnione zmienianie biegów. Wykorzystane wykładziny spowodują, że śruby, które zamontowane są w tarczy będą rysowały koło zamachowe  oraz docisk. Należy również zdawać sobie sprawę, że w krótkim czasie może być konieczna wymiana tarczy sprzęgła oraz koła zamachowego.

Regeneracja tarczy sprzęgła

Należy mieć na uwadze, że zdecydowanie tańszą alternatywą dla wymiany koła zapasowego, sprzęgła albo tarczy dociskowej sprzęgła będzie ich regeneracja. Trzeba wiedzieć, że w przypadku tarczy sprzęgła, regeneracja nie polega tylko i wyłącznie na wymienieniu  przetartych okładzin ciernych, ale również uregulowaniu sprężyn tarczowych, które mogą ulec zużyciu pod wpływem temperatury, a także działań mechanicznych. Osoby, które zdecydują się na regenerację tarczy sprzęgła muszą przede wszystkim bardzo dokładnie przeanalizować koszty, gdyż może okazać się, że nowa tarcza sprzęgła będzie tylko minimalnie droższa od regeneracji dotychczasowej.

Bardzo często sama wymiana okładzin ciernych może nie być wystarczająca i regeneracja pozwoli tylko na bardzo krótkie przedłużenie jej żywotności. Należy również mieć na uwadze, że prócz przetarcia okładzin ciernych istotną rolę odgrywa również stopień zużycia całej tarczy, duży wpływ na to ma tzw. jazda na półsprzęgle, a także sposób jazdy danego kierowcy. Dodatkowo nadmierne zużycie okładzin sprzęgła może być spowodowane przez porywcze oraz gwałtowne wciskanie, a później puszczanie pedału gazu.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.