Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

Wymiana sprzęgła
Artykuły

Jak wygląda wymiana sprzęgła w aucie osobowym?

Procedura wymiany sprzęgła w samochodach osobowych jest zazwyczaj bardzo podobna. Zarówno system jednomasowy jak i dwumasowy nie prezentują tutaj jakichś znaczących różnic. Jedynie w przypadku sprzęgła sterowanego hydraulicznie nieco różni się sposób wymiany łożyska oporowego. Opiszemy cały proces tak, by każdy mógł sam zdecydować, czy chce się podjąć tego wyzwania samodzielnie. Wymiana sprzęgła – do dzieła!

Kompletowanie części i przygotowania

Zamierzając przystąpić do wymiany sprzęgła należy najpierw zakupić odpowiednie części zamienne. Zasadniczo zespół sprzęgłowy składa się z tarczy, docisku oraz łożyska oporowego (zwanego czasem łożyskiem wyciskowym). Zanim zaczniemy pracę powinniśmy mieć ten komplet. Z rzadka konieczne jest również przetoczenie lub wymiana koła zamachowego, jednak tą kwestię na razie pomińmy.

Starajmy się nigdy nie wymieniać samej tarczy, ponieważ jest to działanie na bardzo krótką metę. Wymiana sprzęgła to dużo pracy, lepiej zrobić to raz, a dobrze.

W znakomitej większości aut nie ma konieczności wymontowywania silnika, wystarczy wyjąć samą skrzynię biegów. Podnieśmy więc bezpiecznie przód samochodu, podłóżmy pod tylne koła drewniane klocki, a pod progi podłóżmy solidne podpórki. Bezpieczeństwo przede wszystkim! Przyda się nam również podstawowy zestaw narzędzi, a także klucz dynamometryczny.

Przeczytaj także: Jaki jest koszt wymiany sprzęgła?

Wymieniamy sprzęgło

Gdy decyzja jest podjęta, rozpoczynamy pracę. Najpierw spuszczamy olej ze skrzyni biegów, będzie ona lżejsza. Demontujemy półosie. Pod skrzynię i silnik podstawiamy solidne drewniane podpory. Rozkręcamy mocowanie skrzyni do nadwozia i demontujemy je. Odłączamy od skrzyni linkę lub wodziki zmiany biegów, linkę sprzęgła lub przewody hydrauliczne, wszelkie przyłącza elektryczne i możemy przystąpić do rozkręcania śrub zespalających silnik ze skrzynią.

Zaczynamy od dołu, kończymy u góry. Zanim wykręcimy ostatnią górną śrubę, prosimy kolegę by przytrzymał nam skrzynię, lub podkładamy pod nią podnośnik. Wykręcamy śrubę i skrzynia jest wolna, odstawiamy ją poza miejsce pracy, uważając by nie upuścić.

Wymianę sprzęgła rozpoczynamy od odkręcenia docisku od koła zamachowego, gdy go zdejmiemy uwolni się również tarcza. Następnie oceniamy stan koła zamachowego, jeśli nie ma w nim wyżłobień zakładamy nowe sprzęgło. Bierzemy specjalny przyrząd, który wtykamy w dziurę pośrodku koła zamachowego. Pomoże on idealnie ustawić tarczę względem docisku. Nakładamy na przyrząd nową tarczę, następnie przykręcamy nowy docisk do koła zamachowego używając klucza dynamometrycznego. Gdy to zrobimy przyrząd wyjmujemy i przechodzimy do skrzyni.

Demontujemy stare łożysko oporowe, a następnie zakładamy nowe. To wszystko, teraz pozostaje poskładać samochód w odwrotnej kolejności do jego rozkręcenia.

Na koniec regulujemy linkę sprzęgła lub w przypadku hydrauliki – musimy odpowietrzyć układ. Nie zapomnijmy napełnić skrzyni olejem! Jedziemy na przejażdżkę i sprawdzamy czy wszystko działa, jeśli tak – cieszymy się samodzielnie wymienionym sprzęgłem i zaoszczędzonymi 500 do 1000 złotych na robociźnie.

Wymiana sprzęgła ciernego

Jak widać wymiana sprzęgła wcale nie jest trudna, choć może się wydawać skomplikowana. Nie polecamy tego robić kompletnym nowicjuszom, ale jeśli mamy pod ręką odpowiednie narzędzia i potrafimy wykonać podstawowe naprawy przy aucie, to również ze sprzęgłem w sporej części aut – zwłaszcza starszych modeli – powinniśmy sobie poradzić bez problemów. Kłopot może stanowić konieczność rozpięcia wydechu lub demontaż części zawieszenia (tzw. sanek) w niektórych autach, ale te na szczęście stanowią znacznej większości.

Przeczytaj także:

Sprzęgło LuK czy Sachs?

Sprzęgło hydrokinetyczne – objawy zużycia

Koło dwumasowe w benzynie

Objawy uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.