Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

koło dwumasowe w benzynie
Artykuły

Koło dwumasowe w benzynie

Wśród kierowców tematem kontrowersyjnym jest dwumasowe koło zamachowe. Z pewnością, nie jest ono tanie, ale za to znajduje szereg zastosowań w wielu pojazdach. Do niedawna było stosowane wyłącznie w silnikach diesla, ale w rzeczywistości nic nie stoi na przeszkodzie, aby spopularyzować koło dwumasowe w benzynie. Z pewnością, warto pozwać zasady umożliwiające przedłużenie żywotności dwumasy w benzynie.

Jak wygląda budowa koła dwumasowego?

W kole zamachowym dwumasowym wyróżnia się dwie masy: pierwotną i wtórną. Nie posiadają stałego połączenia, co pozwala na ich obrót względem siebie o 80 stopni. Z kolei moment obrotowy jednej z tych mas ulega przeniesieniu na drugą przy wykorzystaniu sprężyn amortyzujących wibracje skrętne. Zadaniem dwumasy jest eliminacja drgania, a w konsekwencji dłuższa eksploatacja całego układu napędowego.

Niemal każdy wie, że dwumasa stanowi poważny wydatek, jednak zmniejsza zużycie sprzęgła i skrzyni biegów z uwagi na redukcję wibracji przekazywanych z silnika w czasie odpalania i pracy. Podsumowując, dwumasa jest swoistym bezpiecznikiem układu napędowego. Jej częstsza wymiana umożliwia zmniejszenie częstotliwości wymiany innych podzespołów.

Dwumasa – zastosowanie

Pierwotnie dwumasa była stosowana wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, ze względu na wysokie obciążenia i znakomite tłumienie drgań.

Coraz częściej producenci zastanawiają się nad jej wykorzystaniem w silniku benzynowym z uwagi na zwiększanie ich mocy przy równoległym zmniejszaniu rozmiarów. W rzeczywistości, dwumasa w benzynie jest coraz częściej stosowanym rozwiązaniem. Silniki wolnossące stanowią mniejsze obciążanie dla dwumasy, a przy tym o wiele rzadziej dochodzi do awarii.

Koło dwumasowe w benzynie – zalety

Dwumasowe koło zamachowe ma obowiązek przenosić moment obrotowy z silnika na elementu układu napędowego. Pomiędzy dochodzi to wyciszania drgań i wibracji. Wszystko to wpływa na podwyższenie komfortu jazdy, drgania podwozia lub skrzyni biegów są niemal nieodczuwalne. Również praca pojazdu jest płynniejsza i cichsza. Przy tym należy pamiętać, że dwumasa jest elementem chroniącym przed drganiami inne części samochodu, m.in.: sprzęgło, skrzynię biegów, wał korbowy. Dwumasa wydłuża czas ich eksploatacji.

koło dwumasowe w benzynie

Awaria dwumasy – objawy

Pewnego rozpoznania uszkodzenia dwumasy może dokonać wyłącznie doświadczony mechanik. Konieczne jest do tego dokonanie demontażu skrzyni biegów jak i koła dwumasowego. Objawy uszkodzonej dwumasy nie zawsze są jednoznaczne, często zwiastują także inne usterki. Do najczęściej występujących sygnałów świadczących o awarii dwumasy świadczą:

  • niecodzienne dźwięki podczas odpalania i gaszenia pojazdu,
  • podczas niskich obrotów wydobywają się uderzenia i stuki,
  • nietypowe odgłosy skrzyni biegów podczas pracy na biegu jałowym,
  • zaburzenie płynności jazdy przy przyspieszaniu na niskich obrotach,
  • odczuwalne przenoszenie wibracji na podwozi i karoserię,
  • pedał sprzęgła drży.

Wymiana koła dwumasowego

Używanie pojazdu z uszkodzoną dwumasą może doprowadzić do drogich konsekwencji. Dlatego wymiany należy dokonywać jak najszybciej. Koszt można znacząco zredukować poprzez zakup części przez Internet.

Zalecamy, aby przy wymianie dwumasy, zastanowić się nad wymianą sprzęgła. Jest to wówczas mniej dodatkowej pracy mechanika, co obniża koszt robocizny. Jednocześnie, cena zestawu tych części jest także niższa niż pojedynczych elementów.

Dwumasa a benzyna – porady

Dłuższa żywotność dwumasy jest nierozerwalnie związana z użytkowaniem samochodu. Należy do nich przede wszystkim zaliczyć:

  • wciskanie sprzęgła podczas odpalania i gaszenia pojazdu,
  • rezygnacja z jazdy na niskich obrotach,
  • redukowanie biegu podczas wyprzedzania, tudzież jazdy pod górkę,
  • unikanie gwałtownej jazdy.

Czytaj także:

Wymiana sprzęgła krok po kroku

Łożysko oporowe objawy

Sprzęgła LuK

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.