Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

sprzęgło hydrokinetyczne
Artykuły

Sprzęgło hydrokinetyczne – objawy zużycia

Sprzęgło hydrokinetyczne to element, który przenosi moc i moment obrotowy z silnika do skrzyni biegów i dalej na koła. Ponieważ konieczna jest możliwość dowolnego łączenia i rozłączania silnika ze skrzynią biegów, potrzebne jest zastosowanie sprzęgła. Dzięki temu kierowca może zmieniać biegi czy też zatrzymać pojazd bez gaszenia silnika. Do pracy z klasyczną skrzynią automatyczną popularne jest stosowanie sprzęgła hydrokinetycznego. Zwane jest ono często również konwerterem momentu obrotowego.

Sprzęgło hydrokinetyczne – budowa i działanie

Pierwszy projekt sprzęgła hydrokinetycznego powstał już 150 lat temu. Aby zastąpić tarczę i docisk w tradycyjnych sprzęgłach ciernych, zastosowano w ich miejsce płyn hydrauliczny. Budowa i działanie sprzęgła hydrokinetycznego jest zupełnie inne niż w wypadku sprzęgła ciernego. Ponieważ w działaniu konwertera momentu obrotowego wykorzystywane jest fizyczne zjawisko bezwładności cieczy, hydrokinetyk zawsze działa w niewielkim poślizgu.

Upraszczając, sprzęgło hydrokinetyczne składa się z dwóch głównych elementów: pompy i turbiny. Wirnik pompy wprawia w ruch znajdującą się pomiędzy nimi ciecz (np. olej lub emulsję). Z kolei łopatki turbiny odbierają przekazywaną w ten sposób energię kinetyczną i zamieniają na energię mechaniczną. Następnie przekazują ją do automatycznej skrzyni biegów. Pompa w tym przypadku jest elementem aktywnym, a turbina biernym.

Użycie sprzęgła hydrokinetycznego w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów ma wiele zalet. Należą do nich miękka, płynna zmiana biegów i idący za tym wysoki komfort jazdy. Możliwy jest też łagodny rozruch i cicha praca silnika. Konwerter momentu obrotowego stanowi doskonałą ochronę przed wibracjami generowanymi przez jednostkę napędową. Do tego jest wytrzymały i gwarantuje długą, bezawaryjną jazdę. Jeśli jednak dojdzie do usterki, trzeba liczyć się z dość wysokimi kosztami wymiany. Sprzęgło hydrokinetyczne charakteryzuje się sporymi gabarytami i dużą masą. Z pewnością nie zapewni też ekstremalnych wrażeń wielbicielom emocjonującej jazdy. Przeznaczone jest dla kierowców preferujących płynną, komfortową jazdę.

Objawy zużycia sprzęgła hydrokinetycznego

Jak rozpoznać zużycie lub usterkę sprzęgła hydrokinetycznego? Częstym objawem jest spadek osiągów  – w odczuciu jest podobny do ślizgającego się sprzęgła ciernego. Potencjalnym objawem awarii może być też tzw. przeciąganie biegów. Jeśli zauważysz falowanie obrotów silnika przy jeździe ze stałą prędkością, niepokojące odgłosy (szumy, stuki), nieelastyczną zmianę biegów – wszystko wskazuje na to, że czas na wizytę u mechanika.

Jednoznaczną diagnozę usterki warto jednak pozostawić fachowcom. Objawy uszkodzenia sprzęgła hydrokinetycznego mogą być podobne do usterki np. skrzyni biegów. Bez wizyty w warsztacie trudno będzie ustalić przyczynę problemu.

Sprzęgło hydrokinetyczne cena

Stając przed wymianą sprzęgła hydrokinetycznego wielu zastanawia się z jakimi kosztami będzie musiało się liczyć. Nowe sprzęgło hydrauliczne jest dość drogie. Wynika to z faktu, że należy je wymieniać jako całość – nie da się wymienić pojedynczych elementów jak w wypadku sprzęgła ciernego. W zależności od modelu samochodu, musimy się liczyć z wymianą w cenie od tysiąca do kilku tysięcy złotych.

Niektórzy kierowcy, szukając oszczędności, rozważają zakup używanego konwertera mocy. Inni myślą o regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego. O ile mogą to być faktycznie tańsze rozwiązania, należy pamiętać, że używane lub regenerowane sprzęgło nigdy nie będzie miało takiej wytrzymałości jak nowe. Jeśli kupujemy używane – nigdy nie możemy mieć stuprocentowej pewności co do przebiegu, a także sposobu w jaki było użytkowane. W wypadku regeneracji, trudno też zweryfikować jakość wykonanej usługi. Profesjonalnie zregenerowane sprzęgło hydrokinetyczne musi zostać doskonale zespawane oraz wyważone dynamicznie. Jeśli wykonywane poprawnie i dokładnie, jest to mimo wszystko kosztowną i skomplikowaną naprawą. Po przeliczeniu bilansu zysków i strat, często okazuje się, że zakup nowego sprzęgła hydrokinetycznego z gwarancją jest dużo lepszym wyborem.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.