Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

uszkodzenia łożyska sprzęgła
Artykuły

Objawy uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła

Łożysko oporowe albo łożysko dociskowe są nazwami tego samego elementu układu wysprzęglania współpracującego z dociskiem sprzęgła. W sprzęgłach pozbawionych wysprzęglika centralnego łożysko oporowe zamontowane jest na łapie sprzęgła, czyli na elemencie oddziaływającym bezpośrednio na docisk sprzęgła w chwili wciśnięcia pedału sprzęgła. Jaka jest żywotność a także objawy uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła?

Żywotność łożyska oporowego sprzęgła

Łożysko oporowe sprzęgła jest elementem niezawodnym, ale pod warunkiem, że zostało wyprodukowane przez jednego z wiodących producentów części zamiennych do układu przeniesienia napędu na świecie. Łożysko dobrej jakości niemalże zawsze pracuje bezawaryjnie przez okres żywotności całego sprzęgła i jest wymieniane razem z całym zestawem, po ok. 100 tysiącach kilometrów jazdy. .

Poza wadami fabrycznymi łożysko zużywa się szybciej albo dochodzi do jego uszkodzenia wówczas, gdy zostało wyprodukowane z kiepskich materiałów. Niestety zdarza się to u producentów z niższej półki cenowej. Łożyska oporowe wyprodukowane w Polsce i w innych krajach europejskich, w USA, w Kanadzie, czy w Japonii są wysokiej jakości i ulegają samodzielnej awarii przy sprawnych pozostałych elementach sprzęgła niezwykle rzadko. Dlatego łożysko oporowe najczęściej wymieniane jest wraz z całym zestawem sprzęgła. Zwykle pochodzi m.in. od takich producentów części zamiennych, jak Blue Print, LuK, Valeo, czy Sachs.

Łożysko wyciskowe – objawy uszkodzenia łożyska

Awaria łożyska oporowego jest możliwa do wykrycia nawet przez kierowcę bez żadnego przygotowania technicznego. Objawy zużycia są czytelne najczęściej przed uniemożliwieniem dalszej jazdy. Takimi objawami są niestandardowe dźwięki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów i są nimi terkotanie albo huczenie, rzadziej stukot. Nie są to przy tym dźwięki jednostajne, ale zmieniające swoje natężenie albo cichnące w chwilach naciskania pedału sprzęgła lub po zdjęciu z niego stopy.

Niestety, ale pojawia się tutaj pewien problem, gdyż same objawy nie wystarczą do zdiagnozowania awarii łożyska oporowego. Z reguły konieczne jest zdemontowanie skrzyni biegów, a więc kosztowna wizyta u mechanika. Podczas takiej wizyty równie często albo i częściej dochodzi do zdiagnozowania innej usterki niż zakładana. Dziwne dźwięki często oznaczają uszkodzenie albo zużycie np. koła dwumasowego.

Innym objawem jest po prostu brak możliwości wysprzęglania.

Konsekwencje uszkodzenia łożyska oporowego

Opisane powyżej objawy mogą ukazywać uszkodzenie łożyska, ale nawet jeżeli tego nie oznaczają, wizyta u mechanika i tak jest konieczna. Przy samej awarii łożyska oporowego przez nas zignorowaną możemy ponieść konsekwencje pod postacią unieruchomienia pojazdu. Niesprawne połączenie dźwigni i łożyska oporowego, a więc niepoprawny montaż łożyska albo zużyta łapa prowadzą najczęściej do rozłączenia obu elementów i właśnie braku możliwości wysprzęglania.

Jednym z niebezpieczeństw odnośnie do łożyska oporowego, a dotyczącym mechaników, jest stosowanie w konstrukcji tej części sprzęgła elementów plastikowych. W takich łożyskach nie można smarować tulei prowadzącej ani powierzchni styku łożyska. Doprowadzi to do zatarcia, a element nie będzie mógł przesuwać się po tulei. Zazwyczaj taki błąd montażu ujawnia się dopiero po pewnym czasie.

Wysprzęglik centralny

Awaria wysprzęglika centralnego, czyli elementu stosowanego w nowszych modelach aut jest kategorią niejako oddzielną. Część ta znajduje się wewnątrz skrzyni biegów i łączy siłownik hydrauliczny z łożyskiem oporowym, a eliminuje łapę sprzęgła. Najczęściej awarii w takim układzie ulega siłownik hydrauliczny.

Jako używany miliony razy, wysprzęglik centralny narażony jest na duże obciążenia. Dodatkowo pracujące na takim wysprzegliku łożysko oporowe jest obciążone nawet wówczas, gdy sprzęgło nie pracuje. Dzieje się tak dlatego, że w nowoczesnych układach przeniesienia napędu stosowane jest dwumasowe koło zamachowe. Cały układ konstruowany jest tak, że na łożysko działa ciągły, chociaż niewielki nacisk. Pozwala to na skuteczniejsze tłumienie drgań.

Łożysko rzadko jest wymieniane oddzielnie, co więcej, nie zaleca się takiego postępowania. Przy jego awarii lub zużyciu najwłaściwiej będzie wymienić pełny zestaw sprzęgła.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.