Łożysko oporowe sprzęgła – jakie spełnia funkcje? Łożysko oporowe, nazywane również wyciskowym, jest bardzo istotnym elementem każdego układu sprzęgła. Jego zadanie to naciskanie na sprężynę talerzową docisku sprzęgła. Dzięki tej czynności, napęd z silnika do skrzyni biegów zostaje odłączony. Co ciekawe, w przeszłości do wykonywania identycznego procesu potrzebna była linka i tzw. „łapa sprzęgła”. Pewnym rozszerzeniem układu sprzęgła jest system hydrauliczny. To właśnie on oddziałuje na łapę sprzęgła wysprzęglikiem, a tym samym na łożysko. W dzisiejszych czasach coraz częściej stosuje się także wysprzęglik centralny. Wysprzęglik to zwykły siłownik hydrauliczny zespolony z łożyskiem oporowym. Montujemy go w dzwonie skrzyni biegów. Warto wiedzieć, że współpracuje bezpośrednio z tarczą dociskową sprzęgła. Jest w tej samej odległości, co standardowe łożysko wyciskowe.
Jakie są objawy zużycia łożyska wyciskowego?
- Nietypowe dźwięki – Najczęściej spotykanym objawem zużycia łożyska oporowego sprzęgła są nietypowe, często niepokojące dźwięki. Z reguły dochodzą one z okolic skrzyni biegów i sprzęga. Kierowcy bardzo często spotykają ten problem. Po jakimś czasie, tracąc swoją początkową sprawność, podobnie jak każde łożysko kulkowe, pracuje zdecydowane głośniej. Charakterystyczne są wówczas dźwięki szumu, huczenia lub „terkotania”.
- Utrudniona zmiana biegów – Zdecydowanie rzadszym, jednak także występującym objawem zużycia łożyska oporowego, może być znacznie utrudniona zmiana biegów. W przypadku nowego modelu proces ten przebiega płynnie i przy użyciu jak najmniejszej siły. Jeśli czuć wyraźny opór podczas próby redukcji lub zwiększania biegu, istnieje prawdopodobieństwo, że jest to objaw zużycia łożyska wyciskowego.
Łożysko oporowe sprzęgła – kiedy konieczna jest wymiana?
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że łożysko wyciskowe trzeba koniecznie wymienić wtedy, gdy dokonujemy wymiany zestawu sprzęgła. Co ciekawe, komponent projektuje się w taki sposób, aby działał bez problemów przez taki okres, jak czas od wymiany do wymiany sprzęgła. Nie warto na tym oszczędzać, ze względu na to, że łożyska nie należą do najdroższych części. Koszt wymiany, który powiązany jest z wyjmowaniem skrzyni biegów, wynosi w przybliżeniu tyle, co wymiana sprzęgła.
Niestety zdarzają się przypadki, że okres prawidłowego działania łożyska jest znacznie krótszy niż sprzęgła. Jest to dość nieprzyjemna sytuacja, jednak może się zdarzyć. Jeśli doszło do takiego incydentu, będziemy świadkami objaw uszkodzonego łożyska oporowego. Są to nietypowe dźwięki, a także utrudniona zmiana biegów, które zostały opisane w poprzednim punkcie.
Pod żadnym pozorem nie można zapominać o tym, że w przypadku poważnej awarii łożyska (tym bardziej w przypadku samochodu z wysprzęglikiem centralnym), może dojść do sytuacji, w której pojazd będzie całkowicie unieruchomiony i tym samym nie zdolny do jazdy. Dlatego też warto dokładnie się zastanowić nad wymianą całego zestawu. Dzięki temu tylko jednorazowo poniesiemy koszty pracy.