Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

skrzynia DSG
Artykuły

Skrzynia DSG – mokra czy sucha?

Skrzynia Direct Shift Gearbox, czyli skrzynia DSG, jest zautomatyzowaną skrzynią z dwoma sprzęgłami. Spośród jej głównych zalet można wskazać na szybką zmianę biegów. Pierwsze tego typu skrzynia posiadała poza zaawansowaną konstrukcyjnie skrzynię biegów, innowacyjny moduł sprzęgła, który powstał na skutek współpracy producentów: BorWarner, Schaeffler, VAG i IAV. Moduł sprzęgła w takiej konstrukcji łączył dwie tarcze sprzęgła w jednej obudowie, które dzięki temu, że współpracowały ze sobą to umozliwiały natychmiastową zmianę biegów. Jedno sprzęgło jest odpowiedzialne za obsługiwanie parzystych biegów, a drugie za nieparzyste. Kiedy auto jedzie na drugim biegu to skrzynia ładuje kolejny, przez co zmiana potem następuje błyskawicznie. Napęd jest przerzucany z jednego na drugie sprzęgło.

Skrzynia DSG – zalety

Stosowanie skrzyni DSG można zwiększyć dynamikę podczas niższego zużycia paliwa. Nie odczuwa się zmiany biegów i nie czuje się bezwładności w trakcie dodawania gazu. Dzięki temu zwiększa się dynamika oraz komfort z jazdy. Dodatkowo, przekładnia DSG oferuje manualną funkcję zmiany biegów. Podczas pracowania w standardowym trybie, celem tej skrzyni jest osiągnięcie możliwie najniższego spalania, kiedy wcześnie zmienia się w górę biegi to w sportowym trybie następuje ten proces dynamicznie.

Sprzęgło DSG – mokre czy suche?

Sprzęgło DSG mokre potrafi przenosić wyższy moment obrotowy, natomiast kiedy skrzynia biegów DSG pracująca z suchym sprzęgłem jest dedykowana słabszym napędowym jednostkom. O ile mokre sprzęgła w DSG mają dłuższą żywotność, konieczne jest serwisowanie oleju, a same mokre sprzęgła są droższe w wymianie. Z kolei na suchych sprzęgłach w DSG najprawdopodobniej pokonamy mniej kilometrów, jednak ich wymiana będzie tańsza.

Praca skrzyni DSG to rewolucyjne rozwiązania do przenoszenia napędu. Pracują one płynniej w porównaniu do manualnej skrzyni i jednocześnie zmniejszają spalanie i emisję spalin. Dodatkowo, nie odczuwa się spadku mocy auta. Skrzynia DSG posiada pozytywne opinie spośród kierowców, dla których liczy się dynamiczna jazda. Należy wiedzieć, że koszty produkcji i eksploatacji są wysokie. Podczas rutynowej eksploatacji należy regularnie wymieniać olej w skrzyni, w mechatronicznym układzie sterowania i w wybranych wypadkach w sprzęgle. Warto także obserwować zużycie dwumasowego koła i dbać o jego wymianę na skutek usterki. Ponadto, trzeba też wymieniać moduł sprzęgła, kiedy nadmiernie już zużyje się. To wszystko przyczyni się do dłuższego czasu użytkowania.

Skrzynia dsg - mokra czy sucha

Wymiana skrzyni i sprzęgła DSG

Najbardziej popularną konstrukcją w pojazdach VAG znajdują się m.in. w Fiatach, Renault i Fordach. Skrzynie dwusprzęgłowe w innych markach mogą różnić się konstrukcją, ale ich podstawowa koncepcja zakłada współpracę z dwumasowym kołem oraz modułem sprzęgła. Te dwa elementy po upływie czasu należy wymienić.

Specjalista diagnozuje awarię skrzyni DSG. Jest ona bardziej skomplikowana niż standardowe typy skrzyni. Z dwoma sprzęgłami współpracuje też koło dwumasowe. Ten niezbędny element jest konieczny podczas zastosowania na skutek przenoszenia zbyt wysokiego obrotowego momentu, który wynika z charakterystyki pracy silnika wraz ze skrzynią DSG. Najczęściej wymienia się dwumasy i sprzęgła.

Istotne jest, iż serwis skrzyni DSG jest znacznie bardziej kosztowny w porównaniu do klasycznych wersji, ponieważ trzeba zastosować specjalistyczne narzędzia, a mechanik musi być doświadczony. Zaleca się, aby wymienić komplet wszystkich elementów już podczas jednej robocizny.

Prawidłowa eksploatacja skrzyni DSG

Warto wiedzieć jak poprawnie eksploatować skrzynie DSG. Podstawą jest regularna wymiana oleju i jego filtra zwykle co 60000 km. W trakcie jazdy, automatyczne skrzynie biegów są poddawane wysokim temperaturom. Olej, który służy do smarowania i chłodzenia, może przestać spełniać swoje funkcje na skutek działania wysokiej temperatury. Wiele kierowców wymienia olej i filtr oleju już po 30000 km. To zapobiegawcze działanie jest znacznie tańsze niż naprawa całej, uszkodzonej skrzyni.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.