Łożysko oporowe sprzęgła to element konstrukcji sprzęgła samochodowego w układzie napędzania. Gra ważną rolę w przekazywaniu i rozłączaniu napędu z silnika do skrzyni biegów. Jaka jest jego dokładna funkcja? Kiedy się psuje i jak to rozpoznać? Oraz jak wygląda i ile kosztuje wymiana łożyska oporowego sprzęgła? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.
Funkcja łożyska oporowego sprzęgła
Funkcją łożyska oporowego sprzęgła jest przekazywanie nacisku na sprężynę talerzową sprzęgła przy wciśnięciu pedału sprzęgła przez kierowcę. Dzięki temu sprężyna przestaje wywierać nacisk na tarczę sprzęgła, a ta odsuwa się od koła zamachowego. Przekazywanie napędu z silnika zostaje przerwane, a kierowca może wtedy zmienić bieg.
Współczesne łożyska oporowe wykonuje się z materiałów odpornych na działanie wysokich temperatur. System łożyska zintegrowanego z siłownikiem, zwany wysprzęglikiem centralnym, to udoskonalona konstrukcja montowana w większości nowych samochodów. Te udoskonalenia sprawiają, że łożysko oporowe sprzęgła to jeden z najbardziej niezawodnych elementów układu wysprzęglania. Z biegiem czasu mogą jednak pojawić się pierwsze objawy jego zużycia. Jak je rozpoznać?
Łożysko oporowe sprzęgła – objawy uszkodzenia
Jak rozpoznać awarię łożyska oporowego? Głównym objawem zużycia łożyska oporowego sprzęgła będą niepokojące dźwięki dochodzące z okolic sprzęgła i skrzyni biegów. Łożysko kulkowe jest elementem eksploatacyjnym, a zatem z czasem w miarę użytkowania będzie tracić swoją sprawność oraz pracować coraz głośniej. Huczenie, szum, terkotanie, czasem nawet utrudniona zmiana biegów – jeśli idzie w parze z przebiegiem około 200 tys km, wszystko wskazuje na to, że łożysko oporowe (często w parze z całym sprzęgłem) nadaje się do wymiany.
Czytaj więcej: Objawy uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła
Czy można jeździć samochodem z uszkodzonym łożyskiem oporowym?
O ile objawy uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła ograniczają się jedynie do wyżej wspomnianych hałasów, nie trzeba jeszcze tego samego dnia pędzić do warsztatu. Należy jednak mieć na uwadze, że najprawdopodobniej cały zestaw sprzęgła będzie musiał być wymieniony w najbliższym czasie. Wymiana samego łożyska oporowego nie jest opłacalna. Wymaga takiego samego nakładu pracy jak wymiana sprzęgła z dwumasą. Warto zatem wymienić cały zestaw – jesli łożysko oporowe wymaga serwisu, to sprzęgło również nie będzie w najlepszym stanie. W ten sposób zaoszczędzisz na zakupie części oraz na robociźnie, a także na czasie.
Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego?
Wymiana samego łożyska oporowego sprzęgła nie jest tańsza niż wymiana całego sprzęgła. Jest tak dlatego, że obie usługi wymagają tych samych czynności i takiego samego nakładu pracy. A ponieważ sprzęgło zużywa się w takim samym stopniu jak jeden z jego elementów, którym jest łożysko, lepiej jest wymienić całość przy jednym serwisie. Cena zestawu sprzęgła będzie różnić się w zależności od marki, modelu i silnika samochodu – od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Z kolei ceny robocizny to zwykle ok. 500 zł – będą różnić się w zależności od lokalizacji warsztatu i tego czy jest on autoryzowany.
Sprawdź ceny łożyska oporowego sprzęgła do Twojego samochodu.