Wszystkie elementy samochodu z czasem ulegają zużyciu. Jednak niektóre, takie jak dwumasowe koło zamachowe (DKZ), zwane również dwumasą, mogą być kosztowne do wymiany. Jednak jego sprawność jest kluczowa dla pracy silnika i zmiany biegów. Skąd więc wiedzieć, że dwumasa uległa zużyciu? Jakie objawy dwumasa daje, gdy wymaga wymiany? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!
Co to jest dwumasowe koło zamachowe?
DKZ jest kluczowym komponentem samochodu, który zapewnia:
- Komfort jazdy
- Ochronę skrzyni biegów przed przeciążeniem
Koło dwumasowe składa się z dwóch mas, a pomiędzy nimi znajduje się sprężyna tłumiąca wibracje. Dzięki sprężynom i systemom amortyzacji, oba elementy mogą obracać się względem siebie i przekazywać moment obrotowy jednocześnie tłumiąc drgania, które spowodowałyby zużycie i usterki następnych w kolejności elementów układu napędzania.
O tym jak dokładnie działa koło dwumasowe, przeczytasz w tym artykule.
Jak rozpoznać zużyte koło dwumasowe? Dwumasa objawy
Główne oznaki zużycia dwumasowego koła zamachowego to:
- Drgania i szarpnięcia podczas przyspieszania
- Drgania pedału sprzęgła
- Problemy z płynną zmianą biegów
- Nietypowe dźwięki i stuki
Objawy dwumasy – jak przeprowadzić test?
Wstępną diagnozę koła dwumasowego można przeprowadzić bez demontażu – poprzez przyspieszenie pojazdu na wysokim biegu przy niskich obrotach. Jeżeli wystąpią szarpnięcia lub niepokojące dźwięki, DKZ prawdopodobnie jest w złym stanie. Warto jednak pamiętać, że ostateczną diagnozę powinien przeprowadzić specjalista – podobne objawy mogą sugerować też inne usterki.
Wymiana dwumasowego koła zamachowego
Wymiana dwumasy to skomplikowany proces, najczęściej wymaga zdjęcia skrzyni biegów, a więc nie jest to serwis, który możemy wykonać amatorsko w przydomowym garażu. W zależności od modelu samochodu, nowy dwumas może kosztować od 400-500 do nawet 4-5 tysięcy złotych.
Dodatkowo, koszty robocizny zazwyczaj wynoszą:
- 600-800 złotych dla typowych modeli samochodów
- więcej dla samochodów o skomplikowanej konstrukcji
W sumie, koszt wymiany może wynosić około 2-3 tysiące złotych.
Czy warto? Całkowita awaria dwumasy doprowadzi do unieruchomienia samochodu. Z kolei jazda z uszkodzoną dwumasą może prowadzić do zużycia sprzęgła i skrzyni biegów, co zwiększa koszty naprawy. Dlatego warto inwestować w wysokiej jakości części.
Jak długo można jeździć na jednej dwumasie?
Dwumasa ma zazwyczaj żywotność około 150-200 tysięcy kilometrów. Przy zakupie używanego samochodu z DKZ, warto być przygotowanym na wymianę. Najlepiej jest wymienić zarówno dwumasę, jak i sprzęgło podczas jednej wizyty w warsztacie, bo zapłacimy za jedną robociznę, a obie części i tak mają podobną żywotność, więc wymagają wymiany w podobnym czasie.
Oczywiście nie wymieniamy dwumasy profilaktycznie – czekamy aż pojawią się objawy. Jeśli jednak mamy do wymiany sprzęgło, a dwumasa zdaje się jeszcze nie dawać objawów, i tak warto ją wymieć kupując zestaw sprzęgła z dwumasą. Zagwarantuje to poprawne dobranie, niższą cenę w zestawie i brak ryzyka kolejnej wizycie w serwisie gdy po niedługim czasie rozpadnie się i dwumasa.