Clutch24.pl

Informacje o producentach sprzęgieł

koło dwumasowe w automacie
Artykuły

Koło dwumasowe w automacie – wszystko co trzeba wiedzieć

W najnowszych modelach aut coraz częściej królują automatyczne lub zautomatyzowane skrzynie biegów. Stają się godnym zamiennikiem manualnej skrzyni biegów. Takie rozwiązanie zapoczątkowane zostało w USA, jednak jego możliwości, sprawiły że w błyskawicznym tempie zostało spopularyzowane na całym świecie. W związku z tym, mechanizmy tych skrzyń biegów są nieustannie modernizowane, dzięki czemu z biegiem lat są coraz bliższe wyśnionego ideału. Obecnie, stanowią element najszybszych aut na świecie a nawet najlepsi kierowcy nie są w stanie zmieniać tak szybko biegów jak ma to miejsce w przypadku automatów. Na rynku mechanicznym dostępne są różne rodzaje automatycznych lub zautomatyzowanych skrzyń biegów. W klasycznej hydraulicznej, automatycznej pominięto montaż sprzęgła ciernego. W jego miejsce montuje się sprzęgło hydrokinetyczne, które ma wpływ na komfort jazdy, zmianę przełożeń oraz zmniejszenie ilości odczuwalnych drgań. Koło dwumasowe w automacie w takim wypadku nie jest montowane.

Sekwencyjne skrzynie biegów – co daje zastosowanie koła dwumasowego?

W przypadku zautomatyzowanych skrzyń biegów, określanych także jako sekwencyjne, bardzo często stosuje się koła dwumasowe. Takie auta nie posiadają pedału sprzęgła, jego funkcje, mogą pełnić różne układy, np.: elektroniczny, hydrauliczny, pneumatyczny. Istnieje także możliwość stworzenia połączeń tych układów. Pod względem budowy samochód z automatyzowaną skrzynią biegów nie różni się drastycznie od aut wyposażonych w manualną skrzynię. Koło dwumasowe w automacie jest wówczas wykorzystywane w celu zmniejszania częstotliwości drgań oraz przełożenia napędu silnikowego do kół.

Użytkowanie aut z hydrauliczną, automatyczną skrzynią biegów oraz z zautomatyzowaną jest niemal identyczne. Dokonanie dokładnej weryfikacji jest bardzo trudne dla kierowcy. Rozpoznanie może przeprowadzić jedynie wykwalifikowany specjalista. Zarazem, może także stwierdzić, czy auto posiada koło dwumasowe.

Przeczytaj również: Koło dwumasowe w benzynie

Dwumasa w dwusprzęłowych skrzyniach biegów

Firma Luk oraz Volkswagen AG, stworzyły produkt, który zrewolucjonizował rynek mechaniczny. Opracowane przez nich dwusprzęgłowe skrzynie biegów (DSG), wykorzystują także inni producenci samochodów. Cechują się znaczną szybkością zmiany biegów oraz zapewnianiem dynamicznej jazdy. Dodatkowo, jazda takim samochodem nabiera charakteru sportowego. Osiągnięcie takich możliwości to efekt zastosowania sprzęgła ciernego, zamiast hydrokinetycznego. Kierowca może doświadczyć tzw. „strzału”, czyli bardzo szybkiego kumulowania momentu obrotowego podczas niskich obrotów. Dwumasowe koła zamachowe, mają za zadanie ustrzec skrzynię biegów przed usterkami spowodowanymi użytkowaniem turbodoładowania. Jednak zasadniczo odbiegają pod względem budowy od tych montowanych w skrzyniach manualnych.

Czytaj także:

Skrzynia DSG – mokra czy sucha?

Skrzynia DSG opinie – co się psuje w DSG?

Koło dwumasowe w automacie – czy jednoczesna wymiana sprzęgła i koła dwumasy to oszczędność czy niepotrzebny wydatek?

Podczas wykonywania wymiany sprzęgła, warto rozważyć nawet profilaktyczną wymianę koła dwumasy w automacie dwusprzęgłowym. Taką możliwość należy skonsultować z mechanikiem, który oceni jej stan techniczny. Może to znacznie zmniejszyć wydatki, jeżeli po wymianie sprzęgła miałaby wystąpić awaria dwumasy. Konieczne wówczas jest ponowne wyciągnięcie skrzyni biegów, co jest bardzo pracochłonne i kosztowne. Bardzo często konieczne jest wykorzystanie specjalistycznych narzędzi. Wąskie grono mechaników posiada wiedzę i doświadczenie w tym temacie, dlatego cenią swój czas. Wymiana sprzęgła oraz koła dwumasowego, podczas jednej wizyty w warsztacie, to najlepsze rozwiązanie, jeżeli chcemy zmniejszyć wydatki oraz mieć auto stale gotowe do jazdy.

Kolejną istotną kwestią jest trudny dostęp do pasujących części. Znalezienie odpowiedniego zamiennika jest bardzo skomplikowane. Koło dwumasowe w automacie musi pasować i dobrze pracować ze sprzęgłem, więc dobrze jest kupić te części w jednym zestawie. Niewidoczne dla oczu różnice, mogą negatywnie wpłynąć na komfortowe użytkowanie auta.

Podczas poszukiwania odpowiedniego sprzęgła oraz koła dwumasowego, warto skorzystać z oferty sprzegla24.pl. Znajdziesz tam różnorodny asortyment, a także doświadczonych i zaznajomionych z tematem pracowników, którzy chętnie udzielą pomocy dotyczącej wyboru prawidłowych części.

Test koła dwumasowego w automatycznej skrzyni biegów.

Ocena stanu technicznego dwumasy, powinna być dokonana wyłącznie przez mechanika. Konieczne jest dokonanie pomiaru luzów oraz dokładna ogólna weryfikacja zużycia koła. Specjalista, może także określić, czy zostało już wcześniej przegrzane. Na podstawienie opisu bardzo ciężko jest ustalić pewną przyczynę niepokojących usterek. Wiele oznak świadczących o awarii tej części, występuje także w przypadku innych uszkodzeń. Wyeksploatowanie dwumasy może nie powodować charakterystycznych objawów. Dlatego konieczne jest dokonanie oceny przez specjalistę, który dogłębnie obejrzy tę część.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.